Detail kurzu
Programovanie 3D grafiky v OpenGL
KVT vzdelávanie s.r.o.
Popis kurzu
Grafická karta (GPU) v počítači nemá svoju vlastnú špeciálnu inštrukčnú sadu akú majú procesory (CPU). Príkazy, ktoré má GPU vykonať sa ukladajú do operačnej pamäte, odkiaľ si ich príslušné obvody GPU čítajú a vykonávajú. Aplikácie nemôžu priamo posielať príkazy GPU, pretože im to chránený režim operačných systémov nedovoľuje. Jednou z možností je naprogramovanie vlastného ovládača zariadenia, ktorý má prístup k hardvéru a je schopný posielať GPU príkazy, ktorým rozumie. Tento priamy prístup je však veľmi neefektívny, nakoľko musíme dokonale poznať svoju grafickú kartu – výrobcu, typ, počet multiprocesorov, procesorov, rýchlosti, veľkosť pamäte, podporované technológie a v neposlednom rade aj formát inštrukcií, ktorému daná grafická karta rozumie. Oveľa výhodnejšie je použiť niektorú z moderných technológií, ktoré za nás vyriešia celú komunikáciu s hardvérom GPU. Existujú dve najznámejšie a najpoužívanejšie technológie (nielen v hernom priemysle, ale aj v CAD systémoch) a tými sú OpenGL a DirectX.
V tomto kurze sa budeme venovať práve OpenGL. Oproti DirectX má OpenGL nasledujúce výhody:
- Jednoduchá procedurálna syntax (DirectX je oproti tomu implementovaný ako COM rozhranie)
- Výslovne nepotrebujeme žiaden SDK a vystačíme si s jednou systémovou knižnicou pre OpenGL
- Ľahká práca aj v nižších (alebo jazykov bez podpory OOP) jazykoch ako sú Visual Basic, C a dokonca aj Assembler!
- OpenGL má prevahu nad DirectX z hľadiska svojich možností. To znamená, že z GPU využilo viac možností. To bol napr. hlavný dôvod, prečo ID Software dlho programovalo svoje hry práve v OpenGL.
Obsah kurzu
Úvod do programovania vo Windows API
- Syntax technológie Windows API
- Volacie konvencie
- Volanie funkcií a procedúr
- Princíp činnosti aplikácií, procesov a vlákien
- Slučka spracovávania správ pre aplikácie OpenGL
Úvod do OpenGL
- Obecná syntax
- Konštanty
- Volanie funkcií OpenGL v iných jazykoch
- Prístup k OpenGL bez SDK
Prvá aplikácia s OpenGL
- Vytvorenie prázdneho okna vo Windows API
- Návrh slučky správ
- Správy WM_PAINT a WM_ERASEBKGND
- Dvojitý buffer GDI
- Vytvorenie a získanie kontextu zariadenia (DC)
- Nastavenie formátu obrazových bodov pre DC
- Fullscreen režim a zmena rozlíšenia obrazovky
- Návrat z režimu Fullscreen
- Štýl okna
- Vytvorenie kontextu renderovania (RC) pre OpenGL
- Prepojenie DC s RC
- Vytvorenie prázdnej scény
- Matice projekcie a modelu
- Nastavenie pohľadu a perspektívy
Tvorba objektov
- Tvorba čiar
- Tvorba polygónov
- Tvorba štvoruholníkov
- Nastavenie farieb
- Tvorba farebných prechodov na objektoch
- Hĺbkový buffer
- Tvorba zložitejších objektov – kocka, valec
3D Transformácie
- Matice transformácií
- Posunutie
- Škálovanie
- Rotácia
- Transformácie scény
Tvorba interaktívnych scén
- Interakcia s klávesnicou
- Udalosti myši
- Pohyb v scéne
Tvorba zložitejších modelov
- Textúry
- Prehodenie kanálov R a B v bitových mapách
- Vytvorenie poľa textúr
- Aplikácia 2D textúr na polygón
- Rastrové a outline písma
Nasvietenie
- Ambietné svetlo
- Difúzne svetlo
- Normálové vektory polygónov
- Transformácie difúzneho svetla
Cieľová skupina
- Znalosť niektorého z jazykov C/C++/Delphi/Assembler/Visual Basic/Python
- Základná orientácia v hardvéri počítača
Kontaktná osoba
Mgr. Tomáš Puskás, Matej Bilík - prosím pri Vašom záujme o školenia sa dopytujte na uvedené kontaktné osoby.
+421 905 591 722
kvt@kvt.sk
Hodnotenie
Organizátor
Podobné kurzy
podľa názvu a lokality